FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/11/2015

Var skall man vara folkbokförd?

Min mor äger ett hus och hyr även en lght i samma kommun.måste hon ändra och vara skriven å få sin post till lghten hon hyr? Vad har hon för rättighet samt skyldighet?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna gällande folkbokföring finner du i folkbokföringslag (FOL). Den hittar du https://lagen.nu/1991:481.

Folkbokföring

Din mor skall folkbokföra sig på den adress där hon är bosatt FOL. Man skall här se till i vilken bostad som hon har sin dygnsvila FOL. Om hon regelmässigt har sin dygnsvila på båda adresserna så skall man beakta kringliggande omständigheter för att fatta ett beslut. Då det inte finns tillräckligt med information för mig att tillgå kan jag inte säga exakt var hon skall vara skriven, dock är det ett lagstadgat krav att hon skall vara folkbokförd där hon har sin dygnsvila.

Tidigare kunde det var brottsligt att inte ändra sin folkbokföringsadress, dock är det inte det längre. Skatteverket har dock möjligheten att genom att hota med vite – en slags avgift - undersöka den egentliga bokföringsadressen 31, 32 & 37 §§ FOL.

Rättigheter

Just i förhållande till folkbokföringen har din mor tyvärr inte rättigheter på det sättet som jag antar att du frågar efter. Dock är folkbokföringen kopplad till flera aspekter av vårt sociala skyddsnät, men dessa rättigheter begärs på grundval av annan lagstiftning som uppställer andra krav än endast en specifik folkbokföringsadress. Den är oftast endast ett hjälpmedel för att fastställa den exakta bosättningen.

Posten

När det kommer till posten så har du alltid möjligheten att be de som skickar post till din mor – om du på förhand vet vilka det är – att skicka den till den adressen som hon inte är folkbokförd på – om det är det hon vill.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare