Vår hund bet hundvakten. Skadestånd?

Vår hund var hos hundvakten och bet deras hund så den fick avlivas pga skadorna. Vår hemförsäkring säger att hundvakten var innehavare av vår hund och vill inte betala ut någon ersättning. Kan de göra så? Bör hundägarens hemförsäkring täcka skadekostnaderna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

När det gäller skadeståndsansvar för sin hund så har man både som hundägare och innehavare (t.ex. hundvakt) enligt lagen om tillsyn över hundar och katter ett så kallat strikt ansvar. Med innehavare avses enligt lagens förarbeten den som för underhåll eller nyttjande tagit emot en hund. En hundvakt har tagit emot hunden för underhåll och räknas därmed in under definitionen.

Det innebär att man är ansvarig för alla de skador som hunden orsakar oavsett om man har varit oaktsam eller inte. Det är alltså ett väldigt stort ansvar som läggs på ägaren/innehavaren att förhindra att skador uppkommer.

I det här fallet är hundvakten alltså ansvarig för de skador som inträffat när han eller hon hade hand om hunden. Därför kan hemförsäkringen inte betala ut någon ersättning. Det blir lite samma situation som om mitt barn skulle repa min bil, eftersom både den skadevållande och den skadelidande står på samma sida kan ingen ersättning betalas ut.

Inte heller hundvaktens egna hemförsäkring borde kunna betala ut någon ersättning i det här fallet.

Det enda fall jag kan se där ersättning kan betalas ut är om du varit vårdslös i situationen t.ex. om hunden flera gånger tidigare bitit andra hundar och du har låtit bli att berätta om den här risken till hundvakten. Då kan det finnas möjlighet till ersättning.

Hoppas att situationen blev lite tydligare.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare