FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal27/11/2017

Var får man tag på köpeskillingen för en fastighet?

Hej!

Var kan man få tag på kopior på köpebrev och/eller köpesumman på en fastighet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köpebrev kan du försöka få tag på genom att kontakta säljare eller ny ägare.

Information om köpesumman för en fastighet kan du själv få tag på genom att vända dig till Lantmäteriet och begära ut information från fastighetsprisregistret. Där kan du hitta information om bland annat köpeskilling, köpedatum, köpare, säljare och taxeringsvärde. Informationen kan i vissa fall vara sekretessbelagd, därför görs en sekretessprövning när du begär ut informationen.

Du kan läsa mer om fastighetsprisregistret och hur du beställer information här.

Om du behöver information om en fastighet kan också fastighetsregistret vara av intresse. Du kan läsa mer om det här.

Om du tycker att det verkar komplicerat så kan du anlita ett företag till hjälp. Du hittar flera företag om du söker via nätet.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare