Väntetid vid hjälp från facket

Hej min man är med i facket och har fått hjälp av facket i en arbetsrättslig fråga men den fackliga ombudsmannen säger att det tar upp till ett år inan fackets jurist kan ta sig an fallet

Tar det verkligen ett år för en advokat från ett fackförbund att driva ens sak i en tingsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din fråga är något knapphändig på information, men rent generellt kan sägas att rättsliga processer ofta tar ganska lång tid. Om din mans fackförbund inte har möjlighet att driva frågan snabbare än vad de har uppget till er, så kan det bli svårt att snabba på processen.

Ett alternativ väg för er kan möjligtvis vara att vända sig privat till en advokat eller juristbyrå som kan ta sig an ert fall och driva det. Nackdelen med detta kan vara att ni då riskerar att få stå för något högre kostnader själv. Dock har ni antagligen rätt till rättshjälp i er hemförsäkring som då kan täcka en del av kostnaderna.

Det blir alltså en avvägning mellan snabbhet och risken för extra kostnader som blir relevant i ert fall.

Hoppas du fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig höst.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare