Väntetid för parkeringsvakt innan en bot utfärdas?

Jag har parkerat på i Malmö och betalat 30 kr i parkeringen.

Parkeringen gick ut 13:35 och jag har fått bot 13:41. Jag trodde att man hade 10 minuter på sig för att komma till bilen och därför var inställd att vara på senast 1345 men när jag kommer fram så sitter redan parkeringsbot.

Jag undrar om de har rätt att bötfälla med bara 6 minuter efter sluttiden?

Mvh Vincent

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline.

Det finns ingen oskriven regel som säger att den som utfärdar en parkeringsbot måste vänta i 10 minuter innan de utfärdar boten. Det innebär att det finns en rätt för parkeringsvakten att utfärda en bot från den tid biljetten har gått ut. Det är förmodligen vanligt inom yrket att de väntar ett par minuter vid bilen utfall att tiden precis har gått ut, men trots det har en parkeringsvakt rätt att bötfälla 6 minuter efter sluttiden.

Jennifer RönnerhedRådgivare