Vanlig handräckning

Hej Jag hyrde ut min bostad förut allt gick bra hyresgästen flyttade men lämnade kvar Akvarium, möbler, motionscyckel vinterdäck och annat skräp. Jag har trotts påstötningar muntligt och via mail skräpet fortfarande liggande hos mig. Han fick en deadline då allt skulle bort, men inget har hänt. Frågan; Kan jag kasta det? MVH

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

I din situation skulle jag råda dig att att ansöka om vanlig handräckning hos kronofogdemyndigheten. Det är ett hjälpmedel för just den situation du är i, när någon förvarar saker åt annan och den andre vägrar hämta. Ansökan är lätt att göra och sker genom en blankett som kan laddas ner på kronofogdemyndighetens hemsida. När ansökan väl kommit in kommer din hyresgäst få ett brev med ett föreläggande att han måste hämta sina saker. Förhoppningsvis hämtar han då sakerna, men skulle han inte göra det får du ett utslag av kronofogden som säger att du har rätt. Utslaget innebär att du kan få hjälp av kronofogden att faktiskt hämta sakerna.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare