FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal22/12/2017

Valuta är idag bekommen genom fastighetsköp

Om det står i ett köpeavtal "Valuta är idag bekommen genom fastighetsköp". Innebär det i så fall ett kvitto (pengar betalda) eller är det en skuldsedel (pengar ska betalas)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ordet "bekommen" är en något ålderdomlig synonym för ordet "erhålla/erhållen". Meningen kan sålunda istället läsas som att "Valuta är idag erhållen genom fastighetsköp". Alltså, du bör läsa det som att betalning har erhållits, enklare sagt "kommit fram", till mottagaren.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare