Våldtäkt/anhörig

Hej!

Min sambo råkade ut för en våldtäkt och gärningsmannen är identifierad samt ligger hos åklagare.

Jag undrar om jag som anhörig kan anmäla honom med? Jag menar, jag har drabbats med genom detta illdåd med sjukskrivning, psykstöd, har inte kunnat haft mina barn hos mig som planerat samt att vi har ju ett trauma i vår relation med stört sexliv, psykiskt lidande, sorg och depressioner.

Finns det något jag kan göra för min upprättelse och rättvisa med? Är nyfiken på om jag kan agera med?

Lawline svarar

Hej Benny!

Som jag förstår din fråga undrar du om det finns någon juridisk regel du kan stödja dig på för att få upprättelse för illdåden du har drabbats av. Det är en väldigt intressant fråga och som det ser ut nu finns det ingen sådan regel du kan stödja dig på. Det som ligger närmast till hands att kontrollera är ifall något brott kan vara begånget mot dig i.o.m. brottet mot din sambo. Om något sådant brott finns det inte föreskrivet vare sig i Brottsbalk (1962:700) eller någon annan lag. Våldtäkt finns reglerat i 6 kap 1 § BrB och ligger under avdelningen "Brott mot person" och kan inte på något sätt utvidgas till att omfatta andra personer än den som gärningen faktiskt är begången mot. Hör av dig igen om du har några ytterligare funderingar!

Mattias VilhelmssonRådgivare