Våldtäkt eller grov våldtäkt?

Min vän var utomlands och blev rånad samt sexuellt kränkt under en bussfärd. Nu ska hon fylla i försäkringspapper och undrar vad hon ska rubricera kränkningen som, det som skedde var följande: Män med pistol kommer in i bussen, sätter sig vid min vän och har pistolen riktad mot henne samtidigt som han för upp fingrar i hennes vagina upprepade gånger. Vad ska hon skriva i försäkringspappren att hon varit med om? Sexuell kränkining? Våldtäkt? Grov Våldtäkt? Det är svårt för en enkel lekman att avgöra. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om våldtäkt finns i 6 kap 1 § brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700#K6.

Jag skulle rekommendera din vän att rubricera det övergrepp hon blivit utsatt för som grov våldtäkt. Med våldtäkt menas att någon genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en annan person till samlag eller annan sexuell handling som är jämförlig med samlag. Din vän har blivit utsatt för hot om brottslig gärning då mannen riktade en pistol mot henne. Av förarbetena till BrB framgår att med annan sexuell handling som är jämförlig med samlag menas bl.a. att föra in fingrar i en kvinnas underliv.

Vid bedömningen av om en våldtäkt ska anses som grov våldtäkt ska det särskilt beaktas bl.a. om våldet eller hotet varit av särskild allvarlig art. Enligt förarbetena till BrB kan hot med vapen eller andra föremål som kan medföra allvarlig kroppsskada föranleda att brottet ska bedömas som grovt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare