Val av styrelse gäller även efter stadgan ändrats

Hej.

Jag sitter som ordförande i en ideell förening som nyligen gjort en stadgeändring som ställt till det lite. Enligt de gamla stadgarna så valdes föreningens styrelse och poster på årsmötet, dvs årsmötet valde exakt vem som skulle ha vilken post. Detta gjordes på årsmötet i feb. På årsmötet togs också en stadgeändring upp som ändrar stadgarna så att årsmötet i framtiden bara väljer styrelsemedlemmar men att styrelsen konstitutionerar sig själv. För att en stadgeändrings ska kunna genomföras så krävs dock enligt våra stadgar två årsmöten med minst 4 veckor emellan. Vi har nu haft vårt andra årsmöte där stadgeändringen röstades igenom och därmed gäller våra nya stadgar att styrelsen ska konstitutionera sig själv.

Nu är frågan ska styrelsen som valdes med fasta poster på årsmöte 1 sitta kvar hela året eller behöver styrelsen konstitutionera sig redan nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta är inte en allt för svår fråga. Det gäller att tänka på vad som gällde när styrelsen valdes. Vad som skett efteråt är inte så viktigt. Tänk såhär: Det är reglerna som finns vid ett visst beslutstagande eller val som gäller när beslutet tas eller valet genomförs och gäller tills beslutet slutar gälla.

I ert fall så har stadgarna sagt att varje styrelseledamot skulle väljas till en viss post. Då gäller detta när styrelsen väljs. Att stadgarna ändrats i efterhand gör det inte möjligt för den nuvarande styrelsen att ändra sina roller. Det är alltså inte förrän nästa gång ett styrelseval sker som de nya stadgarna ska tillämpas. Detta finns inte reglerat i lag utan framgår av hur lagen om föreningar är uppbyggd. Notera att det inte finns en lag om ideella föreningar utan vägledning måste hämtas från lagen om ekonomiska föreningar (se https://lagen.nu/1987:667).

Det går att komma runt detta, och göra det möjligt för den nuvarande styrelsen att byta poster och det är om ett nytt beslut tas av medlemmarna som låter styrelsen byta post. Ett beslut som tas i strid med stadgarna finns inte heller lagstiftat. Det går däremot att finna viss vägledning ur aktiebolagsrätten. Den säger att ett beslut som går någon emot får tas endast om den beslutet går någon emot godkänner beslutet.

Det är svårt att tänka sig någon enskild som beslutet går emot när det gäller styrelsemedlemmar. Det skulle i det fallet sägas angå alla och då behövs samtliga medlemmars samtycke för att beslutet ska gå igenom. Detta kommer från den aktiebolagsrättsliga principen att om samtliga ägare samtycker till något får vilken regel som är till för att skydda medlemmarna förbises. Att det går att använda en aktiebolagsrättslig princip i en ideell förening framgår inte heller någonstans.

Att få samtliga medlemmars samtycke kan verka väldigt svårt. Så är det troligtvis också. Men eftersom att stadgan är ett skydd för medlemmarna ska ett beslut som strider mot stadgan godkännas av alla medlemmar. Skulle inte alla medlemmar godkänna att styrelsen byter poster så skulle jag rekommendera er att vänta till nästa styrelseval.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare