Vägrar betala hyran under uppsägningstiden

Jag har en inneboende som misskötte de städrutiner och trivselregler som jag satt och även fanns uppunktade i vårt skriftliga kontrakt. Kontraktet är skriftligt med 2 kopior där det framgår villkor, hyra, uppsägningstid på 2 månader och att det är ett tillsvidare avtal. Hyran ska också vara betald i förskott.

Till att börja med har hon betalt sina hyror i efterskott.

Jag sa upp henne pga att att det inte fungerar för mig den 19 november. Hon har inte gjort någon mot-uppsägning men på eget bevåg redan flyttat ut.

Nu vägrar hon att betala uppsägningstiden då hon menar på att hon flyttat.

Dock har vi kontrakt på 2 månaders uppsägningstid och eftersom jag sa upp henne och hon inte gjort någon mot uppsägning så uppfattar jag lägen att det är 3 månaders uppsägning= 3 hela hyror som jag har rätt att ta in.

Jag har skriftligen begärt 1 månad plus en halv för att vara schysst.

Har jag rätt till det och isåfall hur får jag in dom pengarna ?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du har gjort rätt. En som rätteligen blivit uppsagd kan inte undgå den avtalade uppsägningstiden enbart genom att sluta dra nytta av motpartens avtalsprestationer. Detta följer av den universiella avtalsprincipen att avtal ska hållas (latin ”pacta sunt servanda”).

Du bör ansöka om betalningsföreläggande via Kronofogdemyndigheten (läs här) och i samband med ansökan bifoga en kopia på samtliga underlag som styrker din fordran gentemot henne. Kronofogden hjälper dig sedan att fastställa skulden. Ansökan kostar 300 kronor. Du får stå för den kostnaden nu men du kan lägga till den summan på den ursprungliga skulden. Ett betalningsföreläggande kan leda till en betalningsanmärkning som syns mellan kreditföretag om den som är skyldig fortsätter att förhålla sig passiv till skulden. En betalningsanmärkning kan göra det väldigt svårt för personen att få lån.

Svenska myndigheter har enligt 4 § förvaltningslagen en serviceskyldighet vilken innebär att de ska lämna råd, upplysningar, vägledning och liknande hjälp till enskilda. Kontakta därför Kronofogden för att säkerställa att du ansökt om betalningsföreläggande på rätt sätt samt ställa eventuella frågor som du vill ha svar på.

Hoppas du fick svar på din fråga

Jag vill också passa på att önska dig ett gott nytt år och god fortsättning!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare