Vägran att underteckna skilsmässoansökan och bouppteckning

Hej! Om min före detta fru vägrar skriva på skilsmässopappren och bouppteckningen, hur går jag då tillväga? Mvh Tobbe

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att lämna in själva skilsmässoansökan till tingsrätten kräver inte båda makarnas underskrift, utan det räcker att den ena maken vill skiljas och lämnar in en ansökan. Hur en skilsmässa går till regleras i 5 kap Äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230#K5P1S1). Där framgår det av 2§ att om endast en av makarna vill skiljas, så har den maken rätt att skiljas först efter en betänketid som är minst sex månader lång. Denna betänketid startar när den make som inte vill skiljas får beskedet om skilsmässoansökningen från tingsrätten. Det är här väldigt viktigt att uppmärksamma att skilsmässan inte sker automatiskt efter sex månader, eftersom att betänketiden är till för att förhindra förhastade skilsmässor. Efter sex månader måste den make som fortfarande vill skiljas framställa ett nytt yrkande om detta till tingsrätten, vilket måste ske inom ett år från denna tidpunkt. När tingsrätten sedan meddelar sin dom om skilsmässan så är äktenskapet upplöst.

Vad gäller bouppteckningen, så framgår det av 9 kap 7§ i Äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230#K9P7S1) att det inte finns någon ovillkorlig skyldighet att upprätta en bouppteckning vid äktenskapsskillnad, vilket kan utläsas av formuleringen ”i den omfattning det behövs”. Att upprätta en bouppteckning är därför inte ett absolut krav vid äktenskapsskillnad, och anledningen till detta är att två makars egendomsförhållanden ibland kan vara så enkla att bouppteckningen blir överflödig. Om ni ändå vill att en bouppteckning ska upprättas men inte kan komma överens, så kan en speciell bodelningsförrättare utses. Detta sker genom att en av makarna ansöker till domstolen om bodelningsförrättare, och domstolen utser då en verksam jurist eller advokat till att vara bodelningsförrättare (17 kap 1§ Äktenskapsbalken). Bodelningsförrättaren sköter då bodelningen och har rätt att få alla uppgifter som behövs för detta. Att tillsätta en bodelningsförrättare kan innebära en del kostnader, men dessa kostnader ska delas lika mellan makarna (17 kap 7§).

Hoppas att detta var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare