Vägran att lämna tillbaka lånad sak

Hej!

Jag har lånat ut några matematikböcker till min föredetta vän som vägrar att ge tillbaka dessa till mig. Hon ser mina meddelanden men ignorerar blankt och har sagt innan att hon vägrar ge tillbaka dessa. Jag behöver verkligen mina böcker då de är värdefulla för mig och vill gärna veta vad jag kan göra för att få tillbaka dessa.

Med vänlig hälsning,

Paria

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag skulle först och främst rekommendera dig att skicka ett brev till personen i fråga och noggrant förklara att du vill ha tillbaka böckerna. Ange och precisera vilka saker som är dina, ditt och hennes namn, datum och en rimlig tidsgräns som hon har på sig att lämna tillbaka vad som är ditt.

Skulle hon inte lämna tillbaka böckerna inom den angivna tidsfristen, kan du ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogden. Se närmare på www.kronofogden.se för hur förfarandet går till.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare