Vägran att lämna tillbaka lånad lös egendom

Hej, jag lånade ut en spelkonsol med tillhörande spel samt en handkontroll till en annan spelkonsol till en vän för ett år sedan, hon ville ge sin son ett glädjefyllt sportlov, nu ville jag få tillbaks sakerna, då har hon spärrat mitt telefonnr samt nyligen blockerat mig från facebook ( vilket var mitt andra sätt att kunna kontakta henne).

Finns det någon laglig rätt för mig att gå tillväga för att kunna få tillbaks mina saker?

För egen del är jag rätt obrydd, men min son vill kunna spela spelen, han satte sig i mitt knä och grät - det gjorde ont i hjärtat att se min grabb så ledsen bara för ett par spel.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din vän har din spelkonsol, dina spel och din handkontroll i sin besittning, men vägrar lämna tillbaka dem när du begär detta så kan han dömas för olovligt förfogande, vilket framgår av Brottsbalk (1962:700) 10:4. Om du inte vill eller kan göra upp i godo med din vän så kan du göra en polisanmälan i saken.

Om du endast vill få tillbaka sakerna så är det mest optimala om du överhuvudtaget kan kommunicera med din vän, kanske genom ett brev där du tydligt säger att du vill ha tillbaka dina saker, vilka saker det rör sig om och att din vän har skälig tid på sig att lämna tillbaka dem. Du bör i ett sådant brev också tydligt ange ditt namn, din väns namn och datum. Spara också en kopia av brevet.

Eftersom din vän dock tycks motarbeta dina försök att kontakta honom så är det dock troligare att du kan få tillbaka dina saker genom att begära handräckning. Eftersom din vän olovligen kvarhåller dina saker så kan du ansöka om särskild handräckning hos kronofogdemyndigheten, vilket framgår av Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning 4 § första stycket, punkt 1. Ansökan görs med blankett KFM 9042 som finns att tillgå på kronofogdemyndighetens hemsida. Till denna ska du också bifoga bevis, exempelvis kvitto eller avtal, som visar att du äger sakerna du nämner. En avgift à 300 kronor uttas för ansökan om särskild handräckning, men du kan i ansökan begära att få ersättning för denna avgift av din vän.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare