Vägran att betala gemensam skuld

Min före detta sambo vägrar att betala vårat gemensamma banklån, vilket gör att jag får betala allt själv.

Vad kan jag göra för att få in hens del ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga kan få olika svar beroende på hur lånevillkoren ser ut. Det vanligaste vid gemensamma banklån är dock att gäldenärerna (d.v.s. de betalningsskyldiga) svarar solidariskt för skuldförbindelsen. Detta är huvudregeln i svensk rätt och kommer till uttryck i 2§ skuldebrevslagen.

Om ni svarar solidariskt för skulden till banken innebär detta att banken kan vända sig till vem som helst av er båda med krav på betalning av hela skulden. Om du betalar mer än din del av skulden får du dock en s.k. regressfordran mot din före detta sambo vilket innebär att du kan vända dig mot denne och kräva igen vad du fått betala utöver din del, även detta följer av 2§ skuldebrevslagen.

Om din före detta sambo skulle vägra att betala vad denne är skyldig dig kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med indrivning av skulden. Detta görs enklast genom ansökan om betalningsföreläggande som är ett förfarande som är väl lämpat för relativt klara anspråk. Vid en sådan ansökan får du bland annat ange om du vill ha hjälp med att driva in skulden eller inte.

Mer information om hur du ska gå tillväga hittar du på http://www.kronofogden.se/Ansokningar.html.

Skuldebrevslagen hittar du här.

Hoppas att detta var svar på din fråga och att allt löser sig!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare