Vadslagning - avtal

Jag och en kompis slog vad om en grej i helgen. Han sa att han skulle ge mig 1000 kronor om jag prickade en skylt med ett stenkast från typ 30 meter. Om jag missade däremot skulle han få slå till mig på armen.

Så jag tog upp en sten och kastade. Mot förmodan prickade jag skylten. Det blev inte så mycket mer med vadet, eftersom vi skämtade bort situationen och sedan tänkte vi inte mer på det.

Idag kom jag dock på att detta kanske var ett avtal, som gör att jag i teorin kan kräva honom på pengarna. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om du och din kompis vadslagning kan bli ett bindande avtal, vilket skulle resultera i att du kan kräva honom på 1000 kronor.

Utgångspunkten i avtalsrätten är att avtal ska hållas. Denna princip kallas för pacta sunt servanda. Det finns däremot undantag till huvudregeln och i många fall finns det flera punkter att angripa på att varför ett avtal inte ska vara bindande.

I ditt fall så är det en typ av betting (vadslagning) som du och din kompis har kommit överens om. Sådana "avtal" är inte bindande enligt svensk rätt. Du kan därmed inte kräva din kompis på pengarna.

Hoppas att du fick svar på sin fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan, så ska jag utveckla svaret.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare