Vadgör man om arbetsgivaren betalar inte ut lön?

Hej min arbetsgivare vägrar betala min semesterersättning och min sista lön? Och jag är medlem i facket...vad måste jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga om din arbetsgivare berättat om varför du inte fått din lön utbetald. Det är därför inte möjligt för mig att ta ställning till frågan om du kommer att få ut din lön eller inte.

Om det t ex är så att din arbetsgivare har ekonomiska problem så kan det vara så att en konkurs är nära förestående. Vid en konkurs så finns det en möjlighet som löntagare få ut sin lön ur konkursboet eftersom man har allmän förmånsrätt. (12 § första stycket förmånsrättslagen) Att man har allmän förmånsrätt betyder att vissa andra betalningsanspråk som arbetsgivaren har emot sig får vänta tills den som har förmånsrätt fått betalt för sitt anspråk. Om arbetsgivaren inte har några pengar alls så kan man ha rätt till s k statlig lönegaranti. (Lönegarantilagen)

Det kan också vara så att arbetsgivaren har någon invändning emot ditt anspråk.

Eftersom jag inte känner till anledningen till att du inte får din lön och din semesterersättning så kan jag helt enkelt inte göra en bedömning av frågan. Däremot rekommenderar jag dig att genast vidta följande åtgärder:

- Det första du ska göra(om du inte redan gjort det) är att kontakta arbetsgivaren och be att få ut din lön och din semesterersättning. Om arbetsgivaren vägrar, be då om att få veta varför. Det kan vara bra sköta kommunikationen via mail eller liknande, så att du kan spara det.

- Om du inte får ut din lön och din semesterersättning så ska du genast vända dig till facket. De kan hjälpa till både med stöd, rådgivning, förhandling med arbetsgivaren och i slutändan även processer.

Jag hoppas att det löser sig, och jag hoppas du tycker dig ha fått svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare