FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/01/2015

Vad utgör sambors gemensamma bostad?

Hej

Jag köpte en fastighet ihop med min dåvarande sambo jan 2012. Pga att hon hade en uppskjuten reavinst från en bostadsrätt så skrev vi fördelningen jag äger 30% hon 70%. Jag vet att det inte spelar någon roll vem som betalat utan den ska delas 50/50.

Vi valde att separera efter 6 mån men var ej marknad att sälja ett hus utan vi valde att hyra ut fastigheten och har haft den så fram till nu. Under dessa år fram har vi fram och tillbaka varit sambo dock ej i den fastigheten. Senast vi hade ett samboförhållande var 2014 juli.

Min fråga är om vi nu säljer kommer jag ha förlorat min rätt enligt sambolagen då man ska begära bodelning inom ett år? Kommer hon nu kunna ta 70% av vinsten pga mitt misstag och trots att vi betalat 50/50. Eller kan jag se det som vårt samboförhållande tog slut sista gången när vi var sambos vilket var nu i juli 2014 och bostaden delas därför 50/50?

Med vänlig hälsning,

Erik

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I sambolagen (2003:376) regleras förhållandena mellan sambor. Med sambos avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1§). Ett samboförhållande upphör enligt 3 § p.2 om samborna flyttar isär.

Med uttrycket "stadigvarande bor tillsammans" som det pratas om i 1§ menas en alltför inte kortvarig förbindelse. De som bor tillsammans och har gemensamma barn presumeras vara sambor. Om samborna är folkbokförda på samma adress anses det utgöra en presumtion för att samboförhållande föreligger. I slutändan är det en helhetsbedömning som ska göras i det enskilda fallet, omständigheter som tillmäts betydelse är om det finns ett inbördes testamente, avtal om andra ekonomiska familjeangelägenheter, det faktum att någon behåller sin tidigare bostad kan vara något som pekar i riktningen att ett samboförhållande inte föreligger.

Det faktum att ni levde tillsammans 2012 under 6 månader, inköpte en bostad tillsammans m.m. får anses vara grund nog för att ett samboförhållande förelåg i sambolagens mening. Från denna tidpunkt var det alltså möjligt för dig att begära bodelning inom den stadgade ettårsfristen. Detta regleras i 8§ där det föreskrivs att "begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde". Verkan av att en begäran om bodelning inte görs i rätt tid är att bodelning inte kommer tillstånd, vilket innebär att man förlorar sin rätt att begära bodelning.

Efter denna ursprungliga sambolevnad har ni bott ihop vid flera gånger som jag förstår dig. Frågan är alltså om detta kan ha någon betydelse för det ursprunliga samboförhållandet, och att du därmed inte har förlorat din rätt till sambodelning enligt 8 §.

2 § reglerar när ett samboförhållande upphör. Enligt p.2 upphör samboförhållandet "om samborna flyttar isär", dvs. när någon av samborna har bosatt sig på annat håll. Detta har ni enligt dig gjort, men frågan är fortfarande om samboförhållandet kan sägas "leva" i och med att ni har varit sambor flera gånger efter den första separationen, och om bostaden ni inköpte tillsammans kan anses utgöra samboegendom som ska ingå i en sambodelning.

Sambornas gemensamma bostad utgör samboegendom (3§). Med gemensam bostad innebär bl.a. "fast egendom som samborna eller någon av dem äger eller innehär med tomträtt, om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål" och "byggnad eller del av byggnad som samborna eller någon av dem innehar med hyresrätt, bostadsrätt eller annan liknande rätt" (se 5 § p.1 och p.3). Vad som beskrivs här är alltså vad man i dagligt tal kallar för hus och lägenhet.

Är bostaden ni ursprungligen förvärvade för gemensam bostad att fortfarande anse som detta, eller har den förlorat sin egenskap av samboegendom? Här får man se till praxis, och praxisen existerar bara vid äktenskapsförhållanden. Det är dock samma bedömning som görs vid sambor som vid äkta makar. I praxis är det begreppet "innehas huvudsakligen för att utgöra gemensamt hem" som har prövats.

I RH 2009:44 hade man att bedöma en bostad som fyllde fler syften än enbart utgöra bostad åt samborna. Här använde sig hovrätten av bedömningsgrunden "bostadsfunktionen" för att avgöra huruvida rekvisitet "innehas huvudsakligen för att utgöra gemensamt hem" var uppfyllt. Där ansåg man att det inte var en bostad, utan en försörjning. I NJA 1960 s. 265 gjorde Högsta Domstolen samma bedömning, där hade makarna bl.a. en atelje i sin lägenhet. Högsta Domstolen uttalade att "lägenheten kan icke anses vara hyrd för att huvudsakligen användas såsom makarnas gemensamma bostad".

Av denna praxis kan utläsas att domstolen bedömer rekvisitet "innehas huvudsakligen för att utgöra gemensamt hem" tämligen hårt. I ert fall har ni haft den uthyrd sedan 2012 som jag förstår det, fram tills idag. Det är något som i min mening innebär att den inte utgör "sambors gemensamma bostad" enligt lagen, och därmed inte heller samboegendom. Med tanke på att du har försuttit tiden för den inledande perioden när ni bodde i fastigheten tyder det desto värre på att du inte längre har möjlighet att få ut 50% av fastigheten.

Om du vill ha kontakt med en jurist som är specialiserad på familjejuridik har vi ett samarbetsavtal med Familjens Jurist, om du vill komma i kontakt med dem, eller om du har några funderingar kring mitt svar är du välkommen att kontakta mig på: fredrik.holst@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare