Vad utgör samboegendom vid bodelning?

hej hur kan man avstå från att ens egendom delas med sambon? alltså allt som man har skaffat med sina egna pengar även om det har varit för att de skulle kunna leva tillsammans och de saker som man hade innan man blev sambo.

mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambolagen reglerar förhållandet mellan sambos, se https://lagen.nu/2003:376

Huvudregeln är att allt man köper för gemensamt bruk blir samboegendom (3 §) som sedan ska delas lika vid en eventuell bodelning. Men det går även att avtala att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i en bodelning (9 §). Man kan även genom ett nytt avtal ändra det man tidigare kommit överens om.

För att avtalet ska vara giltigt krävs att det är skriftligt och undertecknat av både dig och din sambo.

Det är dock viktigt att veta att om det i avtalet finns med ett villkor som är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid dess tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheter i övrigt får det jämkas (ändras) eller lämnas utan avseende vid en bodelning (9 §).

Det innebär i praktiken att om ett avtal t. ex är väldigt förmånligt för endast den ena parten eller om den ena sambon har tvingat/lurat den andra sambon att skriva på ett samboavtal som han/hon egentligen inte gått med på kan detta jämkas eller ogiltigförklaras.

Hoppas detta klargjorde!

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare