vad utgör samboegendom?

Hej. Jag har bott tillsammans med min sambo sen maj 2011, kontraktet har alltid varit i hennes namn då jag har tyvärr har dragit på mig skulder hos kronofogden. Jag har även haft min adress hos min mor då kag inte har känt mig säker på att flytta min adress pga hot, något som har förföljt mig sen mitt tidigare oordnade liv. Februari 2014 köpte vi en lägenhet o lån o kontrakt är i hennes namn fast jag betalade större delen av handpenning. Jag har alltid betalt min del av levnads kostnaderna och nu undrar jag om jag har samma rättigheter som om man är bokförda på samma adress? Kan jag begära en värdering på boendet o få ut nån slags mellan skillnad om hon väljer att bo kvar själv? Vad gäller med gemensamma presenter från hennes/min familj? Vad gäller presenter vi har gett varandra under alla år? Tack på Förhand Marko Ahonen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar! Köper ni en lägenhet tillsammans, för gemensam användning utgör detta samboegendom även om kontraktet bara står på henne. Att du betalat handpenning, betalar hälften av kostnaderna etc talar för att det verkligen varit ett gemensamt boende. Dock talar folkbokföringsadressen emot att det ska vara samboegendom, i detta fall.Se 3 § SamboL https://lagen.nu/2003:376. Folkbokföringsadressen ska beaktas men ska inte vara någon övervägande omständighet heller.

Jag vet inte vad det är för rättigheter du syftar på "som om ni var bokförda på samma adress" men de rättigheter som träder in är att lägenheten antagligen utgör samboegendom och är därmed er gemensamma. Detta innebär att lägenheten ska ingå i en eventuell bodelning se 8 § samboL https://lagen.nu/2003:376.

Gemensamma presenter utgör samboegendom om ni inte avtalat om annat. Detta innebär att även dessa ska delas upp i en eventuell bodelning. Presenter som ni givit varandra kan vara samboegendom men behöver nödvändigtvis inte vara det. Är det något som du tex. givit till din sambo för att ni ska ha det i ert gemensamma hem talar detta för att det ska utgöra samboegendom men är det något som endast din partner kan ha nytta av talar det emot ett sådant resonemang. Se 3-7 §§ SamboL.

Jag hoppas detta hjälpte dig i dina funderingar!

Gabriella LundqvistRådgivare