FrågaEKONOMIÖvrigt08/08/2017

Vad täcker min olycksfallsförsäkring?

Hej.

Jag har en olycksfallsförsäkring.

Förra året gjorde jag ett självmordsförsök grovt påverkad av narkotika. Detta resulterade bland annat i en ryggmärgsskada och jag är nu helt beroende av rullstol då allt under höften funkar dåligt.

Tror ni att jag kan få någon ersättning med er hjälp? Jag har Folksams olycksfallsförsäkring.

Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag beklaga din situation och jag hoppas att du mår bättre nu.

Villkoren blir avgörande

Villkoren i din olycksfallsförsäkring avgör om du kan få ersättning eller inte.

Ifall det rör sig om folksams vanliga olycksfallsförsäkring. https://www.folksam.se/forsakringar/olycksfallsforsakring så gäller denna inte i fall det den skadelidne (dvs. du i det här fallet) har orsakat kroppskadan frivilligt.

Du kan alltså antagligen inte få ersättning i det här fallet.

Hoppas du däremot får god hjälp av försäkringskassan och din kommun.

Med vänlig hälsning,

Erik JohanssonRådgivare