Vad som händer med bostadsrätt vid upphörande av samboförhållande

Hej

Vi är sambo som nu skall flytta isär och här av frågan

Vi har en bostadsrätt som jag är ägare till inköpt för 100 000 min sambo lade 10 000 som kontantinsats jag som ensamt ägare har betalat räntor och amortering så idag är skulden 45 000

Bostaden är renoverad för ca 20 000 där jag betalt det mesta de nya vitvarorna (50 000 ) som idag är ca. tre år har vi betalat gemensamt. vi har 2 gemensamma barn som vi skall dela vårdnad om

Vad gäller???

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

När jag läser din fråga tolkar jag det som att du och din sambo var tillsammans vid förvärvet av bostadsrätten och att tanken var att ni gemensamt skulle bosätta er där med era barn. Jag utgår även från att du undrar vad som nu kommer hända med lägenheten.

När ert samboförhållande upphör kommer en bodelning att ske om någon av er begär det, vilket innebär att all er samboegendom ska delas lika (8§ sambolagen). Den bostaden ni nu bor i utgör er gemensamma bostad. (5§ 3p SamboL) Om er gemensamma bostad förvärvades i syfte att gemensamt bo där, så utgör den samboegendom. (3§ SamboL) Detta innebär att om en bodelning sker, så ska värdet av bostadsrätten delas lika mellan er. Det spelar tyvärr ingen roll om du har betalat den största delen av bostadsrätten. Är den köpt för att gemensamt bo där, är det ändå en samboegendom .

Om ni inte vill sälja bostadsrätten får den som behåller lägenheten ersätta den andra för dennes del av värdet. Den som vanligtvis har rätt att bo kvar i bostaden är den som äger den. Skulle det vara så att din sambo med hänsyn till omständigheterna bör anses ha bättre rätt till bostaden, får hen överta bostaden (16§ 2st SamboL)

Ett exempel på en omständighet som skulle kunna ge din sambo bättre rätt till bostaden är exempelvis att era barn huvudsakligen ska bo hos din sambo och det anses med hänsyn till övriga omständigheter skäligt för hen att bo kvar där med barnen.

Sammanfattningsvis beror detta på i vilket syfte du har köpt bostadsrätten och hur omständigheterna i övrigt ser ut inför denna separation.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Frida GustafssonRådgivare