FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/07/2014

Vad som händer med arvet om arvtagaren inte lever

Hej!

Vem ärver min mor (änka sedan flera år) under följande förutsättningar:

Min bror har precis gått bort. Han och jag var enda barnen. Han var gift i USA (inga barn) och han var både Svensk och Amerikansk medborgare. Ärver min brors änka i min brors ställe tillsammans med mig? Om så är fallet - hur stor andel kan testamenteras?

Hälsningar!

Kurt

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Av Ärvdabalken (ÄB) 1 kap 1§ framgår att man bara kan ärva om man lever vid arvlåtarens död. Eftersom din bror inte längre är i livet blir det därför hans arvingar som får hans del av arvet. Hans fru ärver inte honom. Då han inte har några barn kommer arvet gå till hans föräldrar, och om ingen av dem livet kommer hans del av arvet att tillfalla dig. Arvsordningen framgår av ÄB 2 kap (se framförallt 2 §).

Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare