Vad sker om det inte går att avgöra vem som avled först?

Hej hej

Min pappa och farfar hittades döda i huset för åtta årsen. Det gick inte att fastställa vem som hade dött först. Min fråga är hur blir arvsordningen? Min pappas skulder betalades av först och sen fick jag det som blev kvar. Vid en diskussion nu pratade vi om det verkligen har gått rätt till då båda hittades döda samtidigt. Om det har blivit fel finns det möjlighet att åtta år senare kräva de pengar som jag då kanske skulle haft rätt till? Vi anlitade en bouppteckningsman så jag tog för givet att han visste vad som var rätt. Men kanske gjorde han fel?

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

1 kap. 2 § Ärvdabalken (1958:637), ÄB, anger att man utgår, om inte annat visas, från att arvingen är den först avlidne om det inte kan fastställas vem som avled först. Det innebär att din pappa anses avliden före din farfar. Din pappa ärvde då inte din farfar enligt arvsordningen. Din farfars arv fördelades i detta fall bland hans övriga arvingar istället (främst hans övriga barn). Du ska dock givetvis ha ärvt din far, såsom har skett.

Om något fel har begåtts lär det desvärre vara för sent att klandra detta. En dödsbodelägare kan klandra arvskiftet enligt 23 kap. ÄB. En sådan klandertalan ska göras senast inom fyra veckor från delgiven bouppteckning.

Jag hoppas att det hela gått rätt till och att jag fått det att klarna något!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare