FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/12/2017

Vad ska jag göra om jag överfört pengar till fel konto och personen inte vill betala tillbaka?

Hej jag gjort överföring till fel konto 7000kr och den personen vill inte betala tillbaka .Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under första rubriken kommer jag att förklara vad som gäller för felbetalningar inom juridiken och under andra rubriken kommer jag ge dig konkreta råd angående vad du kan göra.

Condictio indebiti

Din fråga handlar om felaktig betalning och är något som inom juridiken benämns som condictio indebiti. Detta är en princip som inte finns med i lagen utan har mest kommit fram genom avgöranden från domstolarna.

Principen innebär att huvudregeln vid felaktiga betalningar är att de ska betalas åter. Men till huvudregeln finns också några undantag. Om undantagen är uppfyllda så behöver den felaktiga betalningen inte återgå. Undantagen kan exempelvis vara om mottagaren varit i god tro angående betalningen, om mottagaren inrättat sig efter betalningen eller om den som betalat varit passiv.

Att mottagaren varit i god tro innebär att den som tagit emot pengarna inte misstänkt att något stått fel till med betalningen. Det bästa är att alltid ta kontakt med mottagaren så skyndsamt, alltså så snabbt, som möjligt. Du verkar ju ha tagit kontakt med personen eftersom du säger att denne inte vill betala tillbaka, så om detta har skett skyndsamt kan personen inte anses vara i god tro.

Ännu ett argument för när en felaktig betalning inte ska återgå är om mottagaren inrättat sig efter betalningen, till exempel om denne har spenderat pengarna på något. Däremot kan man ju inte komma undan med att spendera pengarna på något om man inte varit i god tro. Föreligger inte god tro hos mottagaren så kan inte denne hävda att han inrättat sig efter betalningen och att han därför ska slippa betala tillbaka. Som jag nämnde ovan så kan en felaktig betalning inte behöva återgå om den som betalat varit passiv, alltså att man inte informerat mottagaren på ett skyndsamt sätt.

Vad du rekommenderas göra

Jag rekommenderar dig att i första hand ta kontakt med din bank omgående. Det kan vara så att banken kommer ställa några frågor som du kommer behöva svara på, detta för att kunna avgöra om betalningen verkligen varit felaktig eller inte. Banken kan sedan kontakta mottagaren och uppmana denna att betala tillbaka, men banken kan inte tvinga mottagaren att betala tillbaka, detta är viktigt att veta.

Om mottagaren inte betalar tillbaka, så får du ta detta vidare till domstol. För att ta detta till domstol så får du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Till grund för sin bedömning kommer domstolen till stor del ta hänsyn till det jag har skrivit om under rubriken "Condictio indebiti". I bedömningen kommer det också att tas hänsyn till för tidpunkten för överföringen och beloppet.

Om du vill ha ytterligare hjälp med något, till exempel med att skriva och skicka in stämningsansökan, så är du välkommen att boka en tid med våra jurister.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare