Vad ska jag göra? Någon har beställt saker i mitt namn.

Hej min far har tagit ut kläder / skor i mitt namn sedan 2015. Samt ringt in till Skatteverket och meddelat att jag emigrerat från Sverige. Min skuld hos klarna ligger på 14 000 inkl ränta. Polisen har nu lagt ned ärendet trotts att bevis finns. Hjälp

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

BROTTET

Det du har blivit utsatt för är brottsligt och kallas olovlig identitetsanvändning enligt 4 kap 6a§ brottsbalken (BrB) samt bedrägeri enligt 9 kap 1§ BrB.

Det innebär som du beskriver fallet, att någon i detta fall din pappa använder ditt personnummer för att exempelvis köpa saker eller lämna felaktiga uppgifter till skatteverket. Det innebär självklart en skada för dig då du blir belagt med skulder som du inte vill ha samt vinning för din pappa då han fått saker.

De köp som gjorts innan 1 juli 2016 räknas som ett bedrägeri och de köp gjorda efter räknas gentemot dig som olovlig identitetsanvändning. Anledningen till detta är att brottet olovlig identitetsanvändning gick i kraft den 1 juli 2016.

PRAKTISKA ÅTGÄRDER

Att du gjort en polisanmälan är mycket bra, att den dock lagts ned är beklagligt. Det är möjlig att överklaga ett sådant beslut och då kan du kontakta polisen igen för att få vägledning. Jag rekommenderar dig dock att fortsätta polisanmäla om du får in ytterligare köp gjorda i ditt namn. Vidare bör du kontakta Klarna och visa på att du gjort polisanmälan och bestrida de köp som gjorts, annars kan de inte ta bort eller häva de köp som finns hos dem. Du bör även ta kontakt med Skatteverket och påvisa att det inte stämmer att du lämnat landet utan även här hänvisa till en polisanmälan.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med olika kreditupplysningsföretag, exempelvis "UC", för att spärra ditt personnummer. Det gör att inga köp kan göras på internet med hjälp av ditt personnummer under den period personnumret är spärrat.

Hoppas du fick svar på din fråga och hoppas allt löser sig!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare