Vad ska jag göra för att inte riskera att huset blir del av samboegendomen?

Hej!

Ärvde min farmors hus ( löste ut min faster) men jag o sambo behövde byta tak, så han står nu på 1/2 huset ( dumt?)för att vi skulle ha råd med det. Är det lika lätt att få bort sambo ur registret som att få dit?? Oroar mig för arv o delning! Min sambo har en syster och jag två barn. Vi vill båda att huset är mitt o mina barn ska ärva, vill inte lösa hans syster om min sambo avlider. Hur gör jag?Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att på bäst sätt försäkra dig om att huset inte blir del i en framtida bodelning bör ni skriva ett samboavtal där ni förklarar att huset inte ska vara del av samboegendomen. Det gör ni antingen genom att skriva ett sådant avtal på egen hand eller ta hjälp av vår avtalstjänst som ni finner på hemsidan. Samboavtalet kommer innebära att huset faller på din lott i bodelningen och att dina barn i sin tur kommer att ärva det efter dig.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en jurist. Du kan boka tid direkt via hemsidan eller ringa oss på 08-533 300 04.

Johanna MatsdotterRådgivare