Vad ska jag göra för att bevisa en fönstertittare?

Hej! Orolig kvinna här. Jag har under två års tid blivit utsatt för fönstertittning av en manlig granne till mig nästan dagligen. Han bor i samma port som jag, fast på tredje våningen. Själv bor jag på bv. Jag trivs otroligt bra i kvarteret och vill absolut inte flytta härifrån. Angående fönstertittaren har det gått så långt att jag har persiennerna nerdragna i alla rum dagligen, och varje gång jag gläntar persiennerna så befinner sig grannen mycket riktigt utanför huset och tittar mot mina fönster. Jag tycker det är obehagligt. Jag vill ha så lite som möjligt med denna människa att göra. Jag vill inte ens prata med honom. Han är förståndshandikappad och mycket, mycket ensam.

Vilka bevis kan jag ta till mot fönstertittaren för att Polisen ska förstå att jag menar allvar förutom bildbevis i form av diskret fotografering? Jag gläntar försiktigt på persiennerna, just så pass mycket att jag får honom på bild, och fotograferar med mobilen. Det fönstertittaren håller på med är inte ok för mig, förståndshandikappad eller ej, men är rädd att det blir det vanliga svaret från Polisen; "Ärendet läggs ner i brist på bevis".

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Först och främst finns det anledning att prata med hyresvärden om ni bor i en hyresgästförening, eftersom det ofta ankommer på hyresvärden att se till att hyresgästerna "sköter sig" gentemot varandra.

Givetvis kan du också göra en polisanmälan om ofredande. Om du redan har lyckats fotografera mannen när han tittar in i din bostad har du egentligen kommit en ganska lång väg på bevissäkringsvägen, det finns ju i en sådan här situation egentligen inte så många olika slags bevis som kan komma i fråga (även vittnen och liknande kan ju såklart finnas, däremot förmodligen inga spår efter personen och liknande). Var noga med att då du gör polisanmälan påtala att du har fotograferat mannen när han tittar in i bostaden och att du har sparat bilderna. Polisen gör en samlad bedömning utifrån bevisläget vilka beslut som ska fattas i en förundersökning, men brukar åtminstone alltid inleda förundersökning då sådan här bevisning finns.

Rådgivare