Vad ska jag betala i skatt för avyttring av bostadsrätt?

Hej!

Min fråga gäller försäljning av bostadsrätt. Köpt för 325000 2002 och förväntat försäljningspris blir 1200000.

Planerar att hyra lägenhet, alltså inget nytt köp.

Vad måste jag betala i skatt på vinsten? Förbättringar gjorda för mer än fem år sedan.

Tacksam för svar

Eva Nyberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag tolkar det som att det är en privatbostadsrätt.

Den beräknade vinsten är 875000 (1200000 - 325000). Vinsten ska, precis som du säger, beskattas. Den räknas ut genom att ta 875000 * 22/30 * 0.3 = 192500 (eller enklare sagt, 22 % av vinsten).

Förbättringsutgifterna är avdragsgilla, vilket innebär att om du har bekostat nya fönster för 10000 får du dra av den summan från vinsten, vilket gör att vinsten istället blir 865000.

Mikael JonassonRådgivare