FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/06/2016

Vad ska ingå i en bodelning?

Mina föräldrar är skilda sedan 30 år tillbaka.

Nu ska en fastighet säljas, som far fått i arv efter sina anhöriga.

Min mor påstår att fastigheten inte är skriven som enskild egendom.

Kan min mor göra anspråk på denna fastighet 30 år efter att skilsmässan gått igenom?

Lawline svarar

Inledning

Hej och tack för att Ni vänder Er till Lawline med Era frågor!

Eftersom Er fråga rör vad som ska ingå i en bodelning finner vi gällande lagstöd i äktenskapsbalken (förkortas ÄktB).

Utredning

I ÄktB 9 kap. 2 § anges att bodelning skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Detta innebär i klarspråk att endast de tillgångar och skulder Er mor och far hade den dagen de ansökte om äktenskapsskillnad skulle ingå.

Om fastigheten skulle ha ingått i bodelningen eller ej beror således på när Er far fick arvet. Om han fick arvet efter äktenskapsskillnaden så har Er mor inget rättmätigt anspråk på egendomen, utifrån denna rättsliga grund.

Om Er far ärvde fastigheten innan ansökan om äktenskapsskillnad och Era föräldrar inte genomfört bodelningen så kan Er mor ha rätt till halva värdet av fastighetens värde. Om det är fråga om en sådan här situation bör Ni kontakta vår samarbetspartner Familjens jurist eller använda vår Expresstjänst inom vars ram vi kan erbjuda Er mer omfattande utredningar och personlig kontakt.

Hoppas Ni har fått svar på Er fråga!

Med vänliga hälsningar

Niclas FribergRådgivare