FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/08/2014

Vad registreras i belastningsregistret?

Hej. 2010 blev jag anmäld av min förra arbetsgivare för stöld och trolöshet mot huvudman. Rättegången var dock inte förrän hösten 2013. Jag blev frikänd på samtliga punkter. Nu vill jag ta mc kort. har jag en prick i mitt brottsregister av denna händelse och påverkar det min ansökning av körkortstillstånd.

Lawline svarar

Hej,

Du frikändes, så den händelsen kommer överhuvudtaget inte att finnas med i belastningsregistret. Därmed kommer den inte att påverka din ansökan. Lycka till med körkortet!

(För mer information om vilken information som registreras i belastningsregistret, se 3 § lagen om belastningsregister. Lagtexten hittar du t ex https://lagen.nu/1998:620#P3S1.)

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare