FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt05/03/2017

Vad omfattas av min försäkring?

Har ett garage med en liten lägenhet som fick en vattenskada februari 2016. Försäkringbolaget anlitade en byggfirma för arbetet. Efter många löften om färdigställning samt förklaring om lång upptorkningstid blev det nu klart 28 februari 2017. Är det rimligt med 1 års väntetid samt kan vi begära om förlorad hyresintäkt då vi tidigare hyrt ut huset?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Råd
Vad jag förstår det som har du anmält din skada via din hemförsäkring som har gått med på att ersätta skadan, men att det har tagit lång tid att återställa allt samt att ni inte kunnat hyra ut huset under tiden.

Här får du vända dig till ditt försäkringsbolag och berätta att du är missnöjd med handläggningstiden och att du inte har kunnat hyra ut huset och på så vis gått miste om den extra hyresintäkten.

Varje försäkringsbolag har sina egna försäkringsvillkor som består av detaljerade förutsättningar för vad som utgör ett försäkringsfall och vad man kan få ersättning för. En god idé kan vara att först kolla i ditt försäkringsbrev, men att därefter be att få ta del av försäkringsvillkoren för att se om du har rätt till ytterligare ersättning för utebliven hyresintäkt samt lång handläggningstid.

Det kan hända att de kan hjälpa dig förutsatt att de har villkor som reglerar detta. I det fall du inte är nöjd med den ersättning du har fått kan du som försäkringstagare överklaga beslutet om ersättning. Här krävs vanligen att man som försäkringstagare tillför nya underlag eller uppgifter för att ärendet ska omprövas. På hemsidan Konsumenternas.se kan du ta del av hur du kan klaga i ett försäkringsärende, se här.

Du kan även gå in på Allmänna reklamationsnämndens hemsida för mer information om hur man går tillväga vid en eventuell tvist eller för att ta del av tidigare försäkringsfall som nämnden har bedömt, se här.

För vidare rådgivning kan du kontakta en av våra jurister på Lawlines Juristbyrå, det går bra att boka tid här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare