Vad omfattas av ett äktenskapsförord som ingåtts efter äktenskapets ingående

Hej! Jag har en fråga avseende äktenskapsförord. Enmånad efter att min mamma gift sig med min styvfar så fick hon ärva en rätt stor summa pengat. Månaden därefter skrev dom äktenskapsförord om att allt 'det de ägde och skulle äga i framtiden" skulle vara enskild egendom. Men sen läste jag i lagboken att äktenskapsförord inte börjar gälla från den dag som det registreras hos skatteverket. Innebär det att hennes arv är giftorättsgods fast att de skrev att det skulle omfatta allt de redan ägde? Spelar det någon roll att arvsskiftet ägde rum efter äktenskapsförordet registrerats eller det räknas från den dag hon fick vetskap om att hon fick ärva?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver gäller ett äktenskapsförord först från den dagen det har ingetts till Skatteverket om det skrivs efter äktenskapets ingående, enligt 7 kap. 3 § 4 st. äktenskapsbalken, vilket främst får betydelse om en bodelning skulle göras innan dess att det har ingetts, eller om det aldrig inges (varpå det inte anses finnas något giltigt äktenskapsförord).

Det står makarna fritt att avtala i äktenskapsförord om vad som ska vara enskild egendom, och reglerna om giftorättsgods kommer egentligen först i fråga när det av en eller annan anledning ska göras en bodelning. Fram till dess äger vardera make den egendom som denne har köpt/fått/ärvt. Det blir alltså inte per automatik ett gemensamt ägande av samtliga egendomar enkom för att två personer har ingått i äktenskap med varandra. Ett äktenskapsförord, med lydelsen att ”det de ägde och skulle äga i framtiden” skulle vara enskild egendom, som har författats efter den ena maken har fått ärva något bör därför omfatta även det som har ärvts efter äktenskapets ingående men innan äktenskapsförordet skrevs och ingavs till Skatteverket för registrering.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare