FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/04/2017

Vad menas med dolt fel i lös egendom?

Hej!

Vi har en villavagn uppställd på camping som campingvärden ska köpa av oss. Campingvärden har fukttestat vagnen och värderat den.

Nu har C-värden skickat ett Köpavtal/ Lös egendom, som han vill ha påskrivet av oss.

På det står följande:

Köparen har undersökningsplikt.

Säljaren kan inte bli ansvarig för eventuella dolda fel som inte upptäcks inom 6 månader efter överlåtelse av

egendomen.

Är egendomen felaktig har köparen rätt till att Säljaren i första hand avhjälper felet. Avhjälper inte Säljaren

felet har Köparen rätt till prisavdrag.

Vad menas här med dolda fel??

Vad vi vet så finns det inga dolda fel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett dolt fel är ett sådant fel som man inte kan kräva att köparen upptäcker eller känner till när han eller hon köper egendomen. Det gäller även om du (säljaren) inte känner till felet. Det innebär i det här fallet att du ansvarar för eventuellt dolda fel som uppkommer inom 6 månader från köpet. Detta gäller endast fel som inte ingår köparens undersökningsplikt (20 § Köplagen). Om villavagnen fungerar som den ska och har genomgått besiktning borde den inte ha några dolda fel, men det kan vara bra att uppmana köparen att undersöka den noggrant.

Hoppas det var svar på din fråga.

Mvh,

Michael ButlerRådgivare