FrågaAVTALSRÄTTFormkrav21/08/2017

Vad måste vara skrivet för hand vid e-blankett?

Hej! När jag fyller i en ansökan på datorn (e-blankett), är det bara underskriften som måste vara för hand (egenhändiga namnteckning med bläckpenna), eller måste ort, datum, och namnförtydligande OCKSÅ vara egenhändigt (eller kan jag skriva det på datorn)?

Anledningen till frågan är ju att dessa är kopplade till själva underskriften.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige finns inga formkrav för avtal, utom i vissa fall, t.ex. vid bostadsköp. Det innebär att du i teorin aldrig behöver fylla i något för hand eller elektroniskt. Därmed blir det upp till den som upprättar avtalet att bestämma vad den vill ha för formkrav. I teorin har även du en röst i detta men när det är formavtal med stora företag som har man ju ofta inte så mycket att säga till om i praktiken, det blir så att säga take it or leave it.

Kolla alltså med företaget om du vill vara säker. De måste skriva om signaturen krävs egenhändigt och analogt. Annars är det upp till dig och då brukar jag själv skriva ortnamn och datum digitalt och ha en paintversion av min signatur som jag kan klistra in. Ibland kan man bara bocka i en ruta om att man accepterar avtalsvillkoren.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare