Vad ligger existensminimum på 2018?

Hej,

Vad är existensminimum, alltså vad ligger denna totala summa på? Om man får skuldsanering, antingen får man avbetalningsplan på en viss summa man ska betala varje månad eller en betalningsplan utan någon summa, då de ansett att personen i fråga redan lever på existensminimum. Men vad ligger summan på?

Är det 10.000 kr? Eller är det mer? Om man tjänar 10 000 kr netto i månaden, hur mycket kommer kronofogden då ta om något alls? Jag menar man har en hyra på 5 000 kr att betala, försäkring (200 kr), sjukvård, el, mat, kläder osv, inkl ett barn att försörja.

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Existensminimum, eller förbehållsbelopp som Kronofogden benämner det, ingår bostadskostnaden och ett normalbelopp som ska täcka levnadskostnader. Bland levnadskostnader ingår som du räknade upp mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov.

Normalbeloppet fastställs varje år av Kronofogden och du som har barn får även ett normalbelopp för barnet. För en ensamstående vuxen 2018 är det 4 814 kronor och beroende av om barnet är under eller över 7 år är det 2 554 kronor alternativt 2 940 kronor. I ditt personliga fall går det att anta att summan skulle överstiga 10 000 kr.

Du kan läsa mer om bland annat andra tillägg till normalbeloppet hos Kronofogdens hemsida.

Innan löneutmätning sker kommer du får fylla i blanketten "Redogörelse för inkomster och utgifter" för Kronofogdens räkning och baserat på den kommer de bestämma om huruvida de ska utmäta ett visst belopp.

Hoppas det besvarar din fråga!

Amanda OlssonRådgivare