Vad krävs för giltigt avtal och fullmakt?

Hej! Jag fick idag ett besök från en Internetleverantörs försäljare som påstod att det bolaget som levererar tjänster till mig idag hade blivit uppköpt av dem. Jag fick ett papper (Avtal för tjänster...)med alla ifyllda uppgifter om vad de erbjuder istället för min leverantör. Jag varken fyllde i uppgifter om mig själv eller skrev under det. Men nu ser jag att han kryssade att Jag ger X fullmakt att kontakta min hyresvärd för att få tillgång till de uppgifter som erfordras för att aktivera min beställning. Och att Jag har tagit del av informationen kring ångerrätt. Har jag omedvetet ingått ett avtal med dem? Eller det gäller inte för att jag inte skrev på? Kan det betraktas som ett avtal för att det är kryssat att jag ger fullmakt så kan de få alla mina uppgifter och aktivera tjänsten själva utan att jag behöver säga nåt? Känner mig verkligen förvirrad. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån dina uppgifter skulle jag säga att du inte ingått ett avtal med internetleverantören. Enligt avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218 , ingås ett avtal genom att en part lämnar ett anbud och motparten lämnar en accept som överensstämmer med anbudet, 1 §. Avtal kan i regel ingås muntligen, skriftligen eller genom s.k. konkludent handlande (att parterna agerar som om ett avtal existerar). Då du inte accepterat internetleverantörens erbjudande muntligen eller skrivit under pappret har inget avtal träffats mellan er.

En fullmakt är ett uppdrag till en person att utföra någonting för en annans räkning, 10 §. Huvudregeln är att det inte finns några formkrav för fullmaktens upprättande. Min bedömning är ändå att någon giltig fullmakt inte upprättats bara för att säljaren kryssat i en ruta. Detta då du varken fyllt i dina personuppgifter eller skrivit under pappret.

För att vara på den säkra sidan rekommenderar jag dig att kontakta din nuvarande internetleverantör för att kontrollera om den blivit uppköpt av den andra leverantören.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Linda OlssonRådgivare