Vad krävs för en förälder att med giltig verkan ge bort en bostadsrätt till barnet?

Hej ! undrar hur man går tillväga om man skriver över en lägenhet från den levande föräldern till det enda barnet? Räcker det med ett gåvobrev som bevittnas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du hur en förälder kan se till så att barnet blir ägare till lägenheten.

Jag utgår från att lägenheten är en bostadsrätt.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Det duger med ett gåvobrev som uppfyller bostadsrättslagens krav. Gåvobrevet behöver inte bevittnas.

Barnet måste dock ansöka om medlemskap i föreningen.

Hur gör man för att barnet ska bli ägare till lägenheten?

Det finns en del formkrav när man ger bort en bostadsrätt (oavsett om gåvan gäller hela eller bara en del av bostadsrätten).

Gåvobrevet måste uppfylla följande krav (6 kap. 4 § bostadsrättslagen (BrL)):

1. Det ska framgå att det rör sig om en gåva.

2. Det ska framgå vilken bostadsrätt som ges bort och till vem.

3. Gåvan ska ske genom ett skriftligt gåvobrev.

4. Gåvobrevet ska skrivas under av gåvogivarna (er) och gåvotagaren (er son).

Den nya ägaren bör även ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen. Är barnet inte medlem får det inte heller utöva bostadsrätten (6 kap. 1 § BrL).

Beviljar bostadsrättsföreningen inte medlemskapsansökan blir dock gåvan ogiltig (6 kap. 5 § BrL). Det är dock ytterst svårt för föreningen att neka medlemskap till gåvogivarens familjemedlemmar (2 kap. 5 § BrL).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med frågor om gåva av bostadsrätt är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare