Vad krävs för att jag ska kunna reklamera ett fel i mitt mobilskal?

Hej!

Jag har ett mobilskal som gick sönder några dagar efter att jag började använda det, utan någon åverkan. Gäller sexmånadersregeln i konsumentköplagen? Eller kan butiken bara hävda att det är jag som haft sönder det och neka mig att reklamera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Som du redan konstaterat i din fråga, så är det ju konsumentköplagen (KköpL) som blir tillämplig i ditt fall. Eftersom du nämner att mobilskalet gått sönder utan någon åverkan från din sida, så kommer detta att vara min utgångspunkt när jag besvarar din fråga. Det som krävs för att du ska kunna reklamera är att varan ska anses vara felaktig, att felet ska ha förelegat vid köpet och att du har reklamerat inom rätt tid.

Det är dessa tre kriterier som jag kommer att behandla när jag besvarar din fråga.

Är det trasiga mobilskalet att anse som en felaktig vara?

Det som krävs för att det trasiga mobilskalet ska anses vara felaktigt, är att mobilskalet avviker från vad du med fog kunnat förutsätta (KköpL 16 §). Det som menas med att mobilskalet avviker från vad du med fog kunnat förutsätta, är att du på något sätt inte kunnat förutse att det skulle kunna gå sönder efter bara några dagar. Här kan vi konstatera att det är klarlagt att mobilskalet gått sönder är något som du inte kunnat förutse, och att skalet därför ska ses som felaktigt. Jag vill bara ännu en gång poängtera att jag utgår från att det inte är du som har orsakat skadan på mobilskalet, eftersom du skrivit det i din fråga.

Har felet förelegat vid köpet?

Eftersom vi nu konstaterat att mobilskalet är felaktigt, så måste vi också fastställa att felet förelegat vid köpet, vilket tar oss in på sexmånadersregeln. Det som gäller för dig som konsument är att ett fel alltid ska anses ha förelegat vid köpet, om det förelegat vid köpet eller visat sig inom sex månader från avlämnandet (KköpL 20 § och 20 a §). Har du alltså upptäckt felet inom 6 månader från det att du fått skalet, så kan felet anses ha förelegat vid köpet. Av din fråga att döma så verkar det ju ha gått mindre än 6 månader från det att du fått skalet till det att felet visat sig. Då kan vi konstatera att felet förelåg vid köpet.

När har man reklamerat felet inom rätt tid?

Först och främst vill jag bara förklara att ordet reklamera betyder att du meddelar butiken om att det är fel i mobilskalet.

För att du ska ha reklamerat felet inom rätt tid, så krävs det att du reklamerar felet inom skälig tid från det att du märkt eller borde märkt felet (KköpL 23 §). Att tiden ska vara skälig innebär ungefär samma sak som att tiden ska ha varit rimlig. Om du meddelar säljaren om felet inom 2 månader från det att du märkt felet, så anses det alltid som att du har reklamerat inom skälig tid. Jag måste också nämna att reklamationsrätten gäller i tre år från det att du fått mobilskalet.

Så för att tydliggöra så har du alltså alltid rätt att åberopa felet om du meddelar säljaren inom 2 månader från det att du märkt det. Om det passerat mer än 2 månader men mindre än 3 år, så borde det inte heller vara några större problem, så länge som du inte väntat med att reklamera felet utan någon godtagbar anledning. Om du väntar orimligt länge med att reklamera så finns det alltså en chans att du inte får åberopa felet. Mitt råd till dig är alltså att meddela säljaren så snabbt som möjligt om felet, detta för att du inte ska förlora din reklamationsrätt.

Vilka påföljder kan du kräva?

Om du då reklamerar inom rätt tid, så har du rätt att kräva påföljder, de kommer jag att nämna här. Först och främst har du rätt att kräva att butiken antingen lagar mobilskalet (avhjälpande) eller att du får ett nytt, likadant mobilskal (omleverans) (KköpL 26 §). Din rätt att kräva avhjälpande eller omleverans av butiken gäller dock bara om kostnaden för säljaren inte är orimlig, men det finns inte mycket som pekar på att något sådant skulle vara aktuellt i ditt fall.

Du har även möjligheten att kräva prisavdrag eller hävning, men butiken har fortfarande rätt att avhjälpa eller omleverera så länge som detta sker utan dröjsmål och utan kostnad eller olägenhet för dig (KköpL 27-29 §§). Hävning innebär att du lämnar tillbaka varan till butiken och får dina pengar tillbaka, men för att kunna häva så krävs det att felet varit väsentligt för dig. Felets väsentlighet kan jag tyvärr inte bedöma eftersom jag inte har så mycket fakta om felet. Det jag dock kan säga är att om skalet är trasigt på ett sådant sätt att det exempelvis inte skyddar mobilen på en viss plats längre, så uppfyller det ju inte sin funktion och felet skulle då kunna anses vara väsentligt.

Vad ska du göra?

Min rekommendation till dig är att ta kontakt med butiken och reklamera felet så snabbt som möjligt. Kom också ihåg att alla de tre kriterier som jag nämnt i mitt svar måste vara uppfyllda för att du ska kunna åberopa felet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare