FrågaAVTALSRÄTTGåva13/10/2017

Vad krävs för att ge ett sommarhus i gåva?

Hur skriver man ett gåvobrev när man skall ge bort ett sommarhus.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet kommer vara Jordabalken när jag svarar på din fråga. Jag utgår från att sommarhuset är att uppfatta som en fastighet. När man ger bort en fastighet, i detta fall ett sommarhus så finns det några specifika krav för hur gåvobrevet ska vara utformat för att vara giltigt.

Det som krävs är att:

- Gåvobrevet ska vara skriftligt.
- Det ska framgå vem det är som ger fastigheten och vem det är som får det i gåva.
- Gåvobrevet ska undertecknas av den som ger gåvan och den som får den.
- Det ska innehålla fastighetens fulla namn (fullständig fastighetsbeteckning).
- Gåvans omfång måste framgå i gåvobrevet, i detta fall hela fastigheten, (4 kap. 1§ JB, 4 kap. 29§ JB).
- Inom tre månader måste gåvotagaren ansöka om lagfart när hen har fått fastigheten som gåva, (20 kap. 2§ JB).
- För att lagfart ska ges behöver två personer ha vittnat gåvogivarens namnteckning.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att fråga igen!

Är du intresserad av att få hjälp med att skriva gåvobrevet eller med hela gåvoprocessen rekommenderar jag att du hör av dig till vår juristbyrå som du kan nå här.

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare