Vad krävs för att ett skuldebrev ska vara giltigt?

Hej. Jag och mitt ex har skrivit eget papper om att han ska betala mig en viss summa i månaden och det är påskrivet och datum står. Kan det ändå vara ogiltigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att ditt ex ska betala i enlighet med det skuldebrevet föreskriver

Om ni har kommit överens om att ditt ex ska betala dig en summa varje månad så är det detta som gäller. 1 § skuldebrevslagen

Pappret ni har skrivit är ett skuldebrev och skapar en presumtion som ger dig rätt att kräva in betalning i enlighet med vad som står på ”pappret”. Det blir din pojkvän som – ytterst i domstol – får visa på att han inte ska betala det som ni kommit överens om.

Undantag som skulle kunna vara aktuella

Enda möjligheten för honom att inte behöva betala är om någon av ogiltighetsgrunderna i 3 kap. avtalslagen kan anses vara uppfyllt. Jag kommer inte gå in närmare på dessa här, då de får betraktas som undantag och inte så troliga i ditt fall. Men de kan hursomhelst vara aktuella om du t.ex. på något sätt har lurat ditt ex eller om det skulle vara helt oskäligt att han skulle behöva betala det som skuldebrevet föreskriver.

Hur du går vidare

Om han inte betalar i enlighet med er överenskommelse kan du börja med att skicka honom ett kravbrev på summan. Fungerar inte detta och han motsätter sig betalning, så kan du lämna över kravet till ett inkassobolag som då försöker driva in skulden. Når inte heller detta framgång kan man vända sig till kronofogdemyndigheten som kan utfärda ett betalningsföreläggande. Till sist får man stämma den som är skyldig en pengar i domstol.

Väljer ditt ex att inte betala till dig och du känner att du vill ha hjälp med ovanstående så går det bra att vända sig till vår juristbyrå. Du når dem på info@lawline.se

Hoppas du fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare