FrågaPROCESSRÄTTDomstol17/10/2017

Vad kan man stämma någon för?

Hej !

Jag ska på rättegång snart då grannen har krävt mig på ersättning för hennes vet kostnader.

Min hund drog ifrån kopplet och sprang på hennes hundar, där har jag förstått att det är polisens

ensak att döma mig, då dem inte hört av sig på mer än 6 månader så antar jag att dem ogillat anmälan.

Jag har 5 vittnen som kommer intyga att min hund aldrig rörde hennes hundar, hon svara dock med ett hysterisk beteende och flera sparkar mot min hund som hon förnekar.

Skadan enligt Vet rapporten är en blåmärke på hennes "Chihuahua", annars frisk hund, min hund är av fullvuxen Schäfer storlek, det jag förklarat för domaren på telefon redan är att, om min hund verkligen bett, så skulle de inte sluta med ENDAST ett blåmärke på den där lilla hunden. Däremot skulle en snudd av hennes sparkar göra det.

Jag är förvånad över att Tingsrätten inte ogillat detta mål, räcker det verkligen med ett "blåmärke" för att stämma n ?

Grannen ifråga har vart iskall mot mig och min familj redan innan detta hände (vi hälsar men får inget svar), vi har bett om ursäkt och förklarat att de var en olyckshändelse, men hon är få ordig och ignorera oss.

I sitt brev till rätten har hon kallat mig för lögnare och nonchalant, att hon mår dåligt av detta och är nämnvärt påverkad dagligen (det har nu gått 6 månader)

Hon värkar vara en person som hatar andra människor, eller bara invandrare, jag är rädd att domaren valt att gå vidare med detta mål för att göra ett "exempel" av mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga att döma framkommer det flera frågor, vara jag redogör för dem i det följande.

Dömande makt

Den dömande makten tillfaller domstolarna, varför det inte är polisen som dömer huruvida du är skyldig (11 kap. 3 § regeringsformen). Däremot beslutar polisen om polisanmälan ska övergå i en så kallad förundersökning, för att utreda om brott förekommit. I nästa skede kan åtal väckas.

Stämma in och strikt ansvar

Det verkar även, av din fråga att döma, som att din granne har stämt in dig i tingsrätten, för att kräva dig på skadestånd. Som huvudregel gäller, att man kan stämma in om nästan vad som helst, det får bara inte vara "uppenbart ogrundat" (42 kap. 5 § rättegångsbalken).

Som hundägare har du strikt skadeståndsansvar (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Det innebär att du ska ersätta en uppkommen skada, oavsett om du har varit vårdslös eller inte.

Domaren kommer dock inte gå vidare med dig för att statuera exempel. I rättsutövningen måste domaren iaktta objektivitet, varför du kan förvänta dig en rättvis rättegång.

Råd

Jag föreslår att du kontaktar polisen för att undersöka om de gått vidare med ärendet. Eftersom du har kallat så många vittnen och de alla kommer intyga att din hund inte skadade hennes hund, finns det möjlighet att allt kommer gå väl.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare