FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/07/2017

Vad kan man göra om man inte får det underhåll man ska av den andra föräldern?

Vad händer om min man ej har någon inkomst? Kan man få underhållsbidrag från annat håll då? Har 4 barn, 16, 16 ,11 och 8 år. Tjänar under 200000/år och hyr ett hus med kallhyra på 5000kr

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 1 § 1 st. föräldrabalken (FB) finns det en grundprincip som innebär att alla biologiska föräldrar ska försörja sina barn. Den som inte bor med barnet kan fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag, enligt 7 kap. 2 § FB. Underhållsskyldigheten gäller tills dess att barnet fyller 18 år, eller senast tills barnet fyller 21 år om barnet fortfarande går i gymnasiet eller annan jämförlig grundutbildning, enligt 7 kap. 1 § 2 st. FB.

Om en förälder inte fullgör sin underhållsskyldighet kan underhållsstöd betalas ut av Försäkringskassan, enligt 17-19 kap. socialförsäkringsbalken (SFB). Enligt 18 kap. 20 § SFB betalar Försäkringskassan ut 1 537 kr i underhållsstöd om den underhållsskyldige föräldern inte betalar något, och får då en fordran på föräldern som inte betalar som den ska. Föräldern blir alltså återbetalningsskyldig, enligt 19 kap. SFB. Om föräldern betalar lite underhåll får du istället ett utfyllnadsbidrag från Försäkringskassan så att du totalt får 1 537 kr per månad.

Du ansöker om underhållsstöd på Försäkringskassans hemsida!

Hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare