Vad kan man göra om man får inkassokrav från okända företag?

Hej! Min sambo har fått flertalet fakturor från inkassobolaget Lindorff. Vid varje faktura har han kontaktat dom utan att egentligen få något konkret svar på vad det är. Men han har då bett om att få en slutfaktura på allting som ligger och vi har då betalat. Därefter skulle det INTE finnas något mer. Men nu har han fått två fakturor till, på en total kostnad på 3500 cirka. Det framgår återigen inte från när eller ens vilket företag som skulden finns hos utan bara att fodran avser mobilt bredband. Han har varit i kontakt med lindorff men får inga svar. På ena fakturan står det att skulden lämnats hos kronofogden men när han ringer dit har dom inte fått in något. Tillslut ringde han Lindorff och krävde att dom skulle säga vilket företag de gäller och fick till svar "de är samma som förut". Då ringer min sambo till företaget som han tidigare haft mobilt bredband hos (TRE) och dom säger att det inte finns någon skuld där. Jag vet inte längre vad vi ska göra, vi betalar och betalar saker vi inte vet va vi betalar för och det slutar liksom aldrig. Hur bestrider vi fakturan? Och finns de nån chans att vi skulle kunna vinna de målet? Hur kostsamt skulle de kunna bli om vi tog de till rätten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det problem du beskriver är dessvärre inte särskilt ovanligt. Eftersom din sambo inte har beställt någonting (så vitt ni vet) ska han inte heller betala.

Bestrid inkassokraven

Felaktiga inkassokrav ska bestridas. Detta görs enklast genom att kontakta inkassobolaget, helst per e-post för att enkelt kunna spara en kopia. Bestridan behöver inte formuleras krångligt utan det räcker med att förklara (1) att din sambo bestrider inkassokravet och (2) anledningen till detta. I din sambos fall kan han t.ex. förklara att inkassokravet bestrides på grund av att ingen borgenär har specificerats.

Inkassoföretag brukar inte fortsätta driva in pengarna när inkassokravet har bestridits. Istället behöver borgenären vända sig till tingsrätten med sitt krav.

Kommer jag att tvingas betala i tingsrätten?

Det är svårt för mig att bedöma hur din sambos chanser i tingsrätten ser ut. Jag vet inte vad kravet avser eller vilka typer av avtal din sambo eventuellt har ingått. Har borgenären inget avtal att visa upp i tingsrätten är dock sannolikheten inte särskilt stor att din sambo skulle förlora.

Hur kostsam kommer en rättsprocess att bli?

När det gäller rättegångskostnader är huvudregeln i så kallade småmål (mål som rör under ett halvt prisbasbelopp, dvs. under 22 400 kr) att parterna står för sina egna rättegångskostnader. Den kostnaden som skulle kunna uppstå för din sambo är således begränsad till hans egna kostnader för tvisten, t.ex. om han väljer att anlita en jurist som företräder honom. Skulle han förlora målet får han givetvis också betala hela eller delar av det belopp som borgenären kräver, men inte borgenärens rättegångskostnader.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare