Vad kan man göra om en förälder behåller barnet efter umgängestillfället?

Hej!

Jag är en orolig mamma som inte vet vad jag ska göra för att skydda mitt barn.

För ca 2 år sen fick jag en orosanmälan av mitt barns pappa.

Blev helt chockad, fattade ingenting.

Han anklagade mig för att misshandlat henne, inte gett henne mat och att min mamma alltid har henne?

Jag har blev utredd av socialen och familjerätten dom ansåg att hon hade det bra hos mig.

Detta sa dom till pappan!

År 2013 på oktober lovet åkte min dotter till sin pappa och han behöll henne i 2 månader.

2 månader av total maktlöshet.

Fick knappt prata med henne och när jag fick det var hon aldrig ensam.

Min dotter sa att hon ville hem till pappa och dom som utrett mig och många mer hon sa också att jag aldrig har slagit henne.

Fick gå till tingsrätten för att få hem henne igen och domaren gav ett intremistiskt beslut att hon skulle bo hos mig tills dess att vårdnadstvisten var över och det var bestämt vem hon skulle bo hos, men han skulle ha

rätt till umgänge som vanligt.

Min dotter åkte till sin pappa på sommarlovet skulle vara där i fyra veckor.

Det tog 3 månader innan jag fick hem henne.

Han struntade i 10 000 kr i vite, struntade i personen som skulle förmedla om lämning av henne utan att behöva ha hjälp av polis.

Mitt barn har förlorat kompisar, skoltid och blivit psykiskt hjärntvättad i sammanlagt 5 mån och jag har inte kunnat göra någonting.

Nu har jag fått ensam vårdnad, men hennes pappa har umgänge som vanligt.

Vad kan jag göra för att skydda min dotter?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga.

Jag kan inte ge något klart svar på vad just du ska göra, det är bara du själv som kan avgöra det, eftersom jag inte vet hur hela er situation ser ut. Men jag ska ge dig några råd om hur jag tycker att du bör göra och hur lagen ser ut.

Enligt lag ska barnets bästa alltid vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Detta innebär att domstolen alltid ska döma till det som anses vara bäst för barnet. I er vårdnadstvist har domstolen genom sin egen och socialtjänstens utredning kommit fram till att det är bäst för er dotter om du har ensam vårdnad och pappan har umgängesrätt.

När domstolen ska besluta vad som är bäst för barnet ska den fästa särskilt avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Det är på grund av detta som din dotters pappa får umgängesrätt, fast att han har betett sig dåligt. Det krävs ganska mycket för att ett barn inte ska anses ha behov av kontakt med en förälder, t.ex. att barnet blivit misshandlat av föräldern och det finns en risk att det händer igen.

Barnets rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med regleras i 6 kap. 15 § föräldrabalken. Båda föräldrarna har ett ansvar för att umgänget fungerar. Därför är det inte bra om du försöker motverka umgänget, även om du gör det för att skydda din dotter. Om du hindrar umgänget kan detta användas mot dig om det blir en ny vårdnadstvist, och då kan du i värsta fall förlora vårdnaden om din dotter på grund av umgängessabotage.

Jag tror att det bästa du kan göra är att följa domstolens dom, och försöka se till så att umgänget som beslutades där fungerar. Om pappan fortsätter hålla kvar er dotter efter umgängestillfällena tycker jag att du ska gå till domstol igen. Då bör domstolen ta hänsyn till att pappans beteende inte har förbättrats och kanske minska umgänget eller besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget, s.k. umgängesstöd (6 kap. 15 c § föräldrabalken).

Hoppas mitt svar kan vara till hjälp för dig och din dotter!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare