FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2018

Vad kan man göra när någon ger sexuella kommentarer och tecken under längre tid?

Hej! Jag har en fråga kring sexuella ofredanden och undrar hur man anmäler någon som ofredat en själv eller andra. Under några månaders tid har ett byggföretag varit på plats i mitt och mina tjejkompisars område där det finns en man som alltid/ofta visslar och ropar efter oss. Han kan säga saker som "kom hit och värm oss lilla gumman" "kiss kiss kiss va fin du är" samt att han visslar o gör sexuella tecken.... Vi har visat vårt ogillande och sagt till honom att sluta flera gånger, men han fortsätter. Vad kan vi göra? Bryr sig polisen om en anmälan görs & är detta ens ett brott? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De händelser du beskriver kan mycket väl räknas som brott, vilket regleras i brottsbalken (BrB).

Sexuellt ofredande
En person som ofredar någon annan genom ord eller handlande för att kränka någon annans sexuella integritet kan göra sig skyldig till sexuellt ofredande enligt 6 kap. 10 § andra stycket BrB.

I ditt fall är det möjligt att den sexuella anspelningen i sakerna som mannen har sagt, i kombination med de sexuella tecknen som du nämner, är tillräckliga för att hans agerande ska anses ha en tydlig sexuell inriktning och kunna utgöra ett ofredande genom ord eller handlande. Det krävs även att ofredandet sker på ett sätt som är ägnat att kränka den sexuella integriteten för att mannen ska kunna hållas ansvarig för sexuellt ofredande. Här kan ordvalen, att han gör sexuella tecken, att handlingarna har en sexuell anspelning och det faktum att det sker i ert område spela in i bedömningen. För ansvar är det tillräckligt att handlingen typiskt sett kan anses kränka någons sexuella integritet, vilket mannens kommentarer och handlande bör kunna göra.

Det krävs även att mannen har gjort detta med uppsåt, alltså att han på något sätt har varit medveten om sitt agerande eller i alla fall har insett att det finns en risk att hans agerande kan uppfattas som kränkande av den sexuella integriteten, 1 kap. 2 § BrB.

Ofredande
Om kränkningen av den sexuella integriteten inte kan styrkas tillräckligt tydligt kan det istället bli aktuellt att tala om ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB. För ansvar för ofredande krävs att någon antingen utför fysiska handlingar eller utsätter någon annan för störande kontakter eller hänsynslöst agerande på ett sätt som kränker den utsattes frid.

Utifrån det du beskriver kan mannens agerande åtminstone utgöra störande kontakter. Mannens ordval tillsammans med de sexuella tecknen är på sådant sätt att det kan anses kränka er frid och känsla av trygghet, särskilt eftersom det sker i ert område. Även här krävs att mannen agerar med uppsåt, 1 kap. 2 § BrB.

Olaga förföljelse
Eftersom du beskriver att dessa kränkningar har pågått under flera månaders tid är det möjligt att händelserna som kan räknas som ofredanden eller sexuella ofredanden tillsammans kan vara tillräckliga för att mannen ska göra sig skyldig till olaga förföljelse enligt 4 kap. 4 b § BrB.

För ansvar krävs att en person förföljer en annan genom vissa uppräknade handlingar (däribland finns både ofredande och sexuellt ofredande) samt att dessa gärningar har utgjort ett led i en upprepad kränkning av den utsattes integritet. Förföljelsen ska bestå i upprepade brottsliga gärningar av det slag som räknas upp i paragrafen.

Eftersom det är troligt att mannen har gjort sig skyldig till flera flera fall av antingen sexuellt ofredande eller ofredande, som båda räknas upp som relevanta brott i 4 kap. 4 b § BrB, samt eftersom du uppger att detta har pågått under flera månaders tid, är det möjligt att gärningarna kan ses som ett led i en upprepad kränkning av er integritet. Även för detta brott krävs att mannen har agerat med uppsåt, 1 kap. 2 § BrB.

Mitt råd - Anmäl
Det är förstås svårt för mig att göra en helt fullständig och korrekt bedömning av vad som har skett och hur utfallet kommer att bli utifrån de omständigheter jag har fått, men som jag ser det kan mannens agerande utgöra brott. Du och dina vänner borde därför ta kontakt med polisen för att göra en anmälan av de saker som mannen har sagt och gjort mot er. Börja med en anmälan och fråga polisen om hjälp för hur ni ska gå till väga.

Lycka till och hoppas att du fick hjälp med din fråga! Om du har ytterligare frågor är du självklart välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare