FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/03/2018

Vad kan man göra för att stoppa högljudda verksamheter?

Hej! Vi bor på landet och vid grannfastigheten pågår verksamhet för barn- och ungdomar utomhus ca 75 meter från vårt hus, och i direkt anslutning till vår tomtgräns. Under de två senaste åren har verksamheten utökats markant och instruktörerna använder headsets med högtalare på magen. Ibland använd musikanläggning med högtalare. Under våren pågår det verksamhet från ca 16.00-20.30 nästan alla vardagskvällar samt dagtid under helgerna. På sommaren är det verksamhet hela dagarna även helger. Ljudet från högtalarna och headseten "studsar" mellan husen och trots att vår tomt är stor kommer vi inte undan ljudet. Vi har pratat med grannarna många gånger men utan resultat. Finns det något i lagen som kan hjälpa oss?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Miljöbalken reglerar olägenheter för omgivningen. Verksamheten du pratar om blir enligt miljöbalken en "miljöfarlig verksamhet". Detta hittar du i kapitel 9 1§ punkt 3 Miljöbalken. Kommunen är i detta fallet myndigheten som ni ska vända er till för att få detta åtgärdat.

Notera att det inte är säkert att kommunen kommer åtgärda problemet om de finner att verksamheten är nödvändig och placeringen är optimal. T ex om det inte finns ett bättre ställe i kommunen med färre hus där ungdomsverksamheten skulle störa mindre.

Det finns även hänsynsregler i kapitel 2 Miljöbalken som skulle kunna tala till er fördel. Eftersom dessa hänsynsregler blir aktuella när man ser på verksamheten i sin helhet kan jag inte svara på hur mycket de skulle hjälpa ert fall.

Slutligen vill jag rekommendera att ni kontaktar kommunen och informerar dem om era problem. Sedan i samråd med kommunen komma fram till bästa lösningen på problemet.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare