Vad kan man göra för att påskynda någon att göra något?

Min bror och jag är dödsbodelägare efter att vår mor dog i juni 2014. Under bodelningen uppstod en del problem som ledde till att min bror inte gick att få tag i på flera månader. Nästan allt lösöre var kvar i huset då ett inbrott skedde i början på nov. 2014. Detta klarades av med gemensamma krafter och därefter lämnades mycket av lösöret till auktionskammaren. Otrevliga mejl med anklagelser skickades till undertecknad dec. 2014 och ensam blev jag tvungen att lämna ut mammas och pappas hus till en mäklare för försäljning. Detta ordnade mäklaren utan att vi syskon behövde träffas. Försäljningen genomfördes och allt är avklarat och behållningen delad. Skatten är inbetald.

Det som återstår nu är delningen av bankmedel och en värdering av guldsmycken ( som min bror har hand om). Dessa ska också delas mellan oss. Problemet är nu att trots mejl, sms och telefonsamtal går det ej att få tag i honom.

Han svarar inte över huvud taget. Hur går jag vidare för att få ett avslut?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det du kan göra i detta fall är att ansöka om handräckning hos Kronofogden. Mer information om vad handräckning innebär samt vad förfarandet kostar hittar du på Kronofogdens hemsida. https://www.kronofogden.se/.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare