FrågaAVTALSRÄTTGåva26/05/2017

Vad kan man göra för att inte förlora överskriven stuga till dotterns sambo?

Hej.

Har skrivit över min del av en sommarstuga till min dotter, som nu delar den med min syster. Min dotter är sambo och har två barn. Har sambon någon rättighet till stugan? Om jag vill att vi ska behålla stugan, så länge jag finns, måste vi då skriva något avtal? Undrar också över, om min dotter och syster vill sälja stugan, har jag då något att säga till om? Vill gärna veta, om det finns ngt jag kan göra för att inte förlora stugan helt, då den är ett arv från min fader. Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår från att du menar att givit din del av stugan såsom en gåva till din dotter. När det gäller sambors rätt till varandras egendom är huvudregeln att endast sambors gemensamma bohag och bostad ska delas lika (3 § sambolagen). Här ingår emellertid inte egendom som huvudsak används som fritidsändamål d.v.s. en sommarstuga (7 §). Sambons rätt till stugan beror alltså på hur mycket din dotter och hennes sambo använder stugan och om den i huvudsak kan anses såsom ett fritidsändamål.

Vad du kan göra för att vara helt säker på att sambon inte kan ta del av stugan är att skriva ett avtal med villkor om att stugan ska vara mottagarens (din dotters) enskilda. Ett sådant avtal garanterar att din dotters sambo aldrig kommer ha rätt till stugan - se 4 § 1p. Detta förutsätter såklart att din dotter accepterar villkoret om sådant avtal inte förelegat tidigare.

Vad gäller din dotters och systers rätt att sälja stugan så har du i nuläget ingenting att säga till om. Det råder emellertid avtalsfrihet och om du, din dotter och din syster kommer överens om att ingen får sälja stugan utan samtligas samtycke, vore ett sådant avtal helt okej. Tänk bara på att skriva ned/skriva under alla avtal och använd gärna ett eller två vittnes underskrifter om så är möjligt. Detta för att underlätta eventuella bevissvårigheter ifall framtida tvist skulle uppstå.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare