FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag14/03/2018

Vad kan man göra för att ett förbjudet lån till en aktieägare ska betalas tillbaka?

Hej. Kompis till mig som jag har en gemensam aktiebolag med har tagit pengar ut från aktiebolagets konto för privat bruk. Jag fick reda på detta först 3 månader senare. Det handlar om en summa på 25 000kr. Han lovar betala tillbaka allt i år, men det litar jag inte på. Vad är mina alternativ för att tvinga han att göra rätt för sig? Tacksam för all hjälp!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag poängtera att det är förbjudet att som aktieägare låna pengar från sitt aktiebolag. En person som bryter mot förbudet kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år. (21 kap. 1 § och 30 kap. 1 § aktiebolagslagen.) Du har således möjlighet att polisanmäla din kompis för brott mot låneförbudet som gäller i aktiebolag.

För att aktiebolaget ska få tillbaka pengarna kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för aktiebolagets räkning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare